Blog nummer 1: Voorbereidingen en FAQ - Reisverslag uit Coevorden, Nederland van Leander - WaarBenJij.nu Blog nummer 1: Voorbereidingen en FAQ - Reisverslag uit Coevorden, Nederland van Leander - WaarBenJij.nu

Blog nummer 1: Voorbereidingen en FAQ

Door: Leander

Blijf op de hoogte en volg Leander

17 September 2013 | Nederland, Coevorden

Hallo iedereen!

Welkom op de pagina waar ik mijn Australië avontuur en alle andere daaropvolgende reizen bij ga houden.
Mochten jullie er interesse in hebben, kun je je ergens links op deze pagina aanmelden voor de mailinglist, bij iedere verslag wat ik doe zal er dan automatisch een mailtje naar je inbox gestuurd worden. Hoe handig is dat, he?!
Bij voorbaat mijn excuses voor alle schrijffouten, verkeerde zinsopbouw en andere niet correcte gebruik van de Nederlandse taal. Ik doe het niet expres! Meestal niet in ieder geval..

Laten we dan nu to the point komen: Mijn backpack tripje naar Australië komt steeds dichterbij. Nog 50 dagen en een paar uur..
Mijn eerste echte backpack avontuur. In Zuid-Afrika had ik ook een backpack mee maar dat was een georganiseerde reis, we werden heen en weer gereden tussen de verschillende locaties en afgezien van een paar dagen in Johannesburg (januari) en Kaapstad (maart) was er weinig echt backpacken aan. Dus die tellen we eigenlijk niet mee, ondanks dat het natuurlijk een fantastische ervaring was.

Hoe anders zal Australië zijn! Na vertrek op 7 november zal ik ongeveer 28 uur later aankomen in Perth. (West Australië)
Daar zal ik opgewacht worden door wat verre familie, waar ik dankzij Facebook al jaren contact mee heb. Enorm fijn natuurlijk dat ik daar even op adem kan komen en kan wennen aan het klimaat en vooral het tijdsverschil... In Perth is het 6 uur later dan dat het hier is en ik ben het type dat al moeite heeft met de overgang van winter- naar zomertijd.
Vanaf dat moment staat eigenlijk alles nog open, op één ding na: 24 januari landt mijn beste maatje Dirk op het vliegveld in Melbourne om een maand met mij mee te reizen!
Voor iedereen die zich nu afvraagt: 'Leander, hoe groot is de afstand tussen Perth en Melbourne eigenlijk?' Nou, dat is slechts /- 3420 km ...
Maar daarover later meer.

Sinds dat ik mijn reisplannen met de wereld heb gedeeld, krijg ik een heleboel vragen. Ik zal in dit blog zo veel mogelijk van de vragen proberen te beantwoorden, maar schroom vooral niet om alsnog vragen op me af te vuren!

1) Wat doe je met je appartement/inboedel/huisdieren?
Mijn eerste reactie is dan vaak: ik laat alles vallen! Het huur van mijn appartement is opgezegd per 1 oktober en terwijl ik dit type, staan er om mij heen aardig wat half ingepakte dozen. Ik ben niet zo goed in het aanbrengen van een systeem..laten we het erop houden dat dat goed te merken is bij deze verhuizing! Gelukkig kan ik vanaf volgende week al bij mijn ouders terecht. Alle tijd dus dingen rustig af te sluiten en de laatste dingen voor te bereiden.
Mijn inboedel verdwijnt alle kanten op: een groot deel is verkocht, een deel naar de sloop en alle overblijfselen gaan in de opslag op de zolder van mijn ouders.
Dan de huisdieren... Ja, allemaal heel leuk en aardig, mijn wilde plannen om lekker te gaan reizen, maar toen ik dat besloot was ik even vergeten dat ik afstand moest doen van baardagaam Krombach en kat Napoleon.
Enkele weken geleden is Krombach al geadopteerd door vrienden uit Den Bosch en vorige week is ook Napoleon vertrokken naar zijn nieuwe familie in Klijndijk. Waarvoor nu al mijn dank!!
Het is inmiddels dus enorm stil in huis, misschien is dat ook wel een beetje de reden dat ik een week eerder dan noodzakelijk terug verhuis naar mijn ouders. Maar dat ontken ik natuurlijk stellig he.. ;-)

2) En je werk dan?
Nou, daar hebben ze iets voor uitgevonden: ontslag! Ik heb een tweede baantje genomen om extra te kunnen sparen maar af en toe nog wel wat leuks te doen. En ja, ik weet dat ik er een vast contract voor opzeg, maar er komen echt wel weer andere banen... ik ga de crisis uitzitten in een ander land. Dat kan niemand me kwalijk nemen,toch?

3) Kom je tussendoor nog weer terug?
Euhm.... Nee.... T'is 28 uur vliegen! Da's te ver om even voor de verjaardag van mn moeder naar huis te gaan.
Maar omdat ik graag op het ergste voorbereid ben, heb ik de verzekering wel zo geregeld dat ik naar huis kan als er iets ernstigs gebeurd met mijn naaste familie. Of dat zij mij kunnen opzoeken als er iets met mij gebeurd. Vast niet nodig, maar laten we het zekere voor het onzekere nemen.

4) Wat ga je eigenlijk precies doen?
Ja, dat vind ik een hele goede vraag! Dat 'precies' gedeelte kan ik niet uitleggen, maar hier een beetje mijn globale opvatting.
Ik heb een Working Holiday Visa (WHV) gekregen voor de duur van één jaar. In dat jaar moet ik al werkend mijn reis door Australië bekostigen. om er zeker van te zijn dat ik de Australische overheid niet om geld vraag, moet ik bij binnenkomst in Perth kunnen aantonen dat ik minstens $5000,- Australische Dollar (AUD) gespaard heb. Dat is ongeveer €3500,-. Vandaar ook dat tweede baantje om extra te sparen. ;-) Dat bedrag is inmiddels ruimschoots binnen, maar alle extra's zijn natuurlijk mooi meegenomen. Eenmaal in het land mag ik op verschillende manieren mijn geld verdienen, maar ik mag niet langer dan 6 maanden voor één werkgever werken.
Tevens mag ik niet in de kinderopvang/zorg of een andere medische beroep uitoefenen of langer dan 4 maanden studeren.
Wat ik wel mag en bijzonder graag wil doen, is het zogenaamde WWOOF'in: Willing Workers On Organic Farms. In ruil voor kost en inwoning kun je dan meedraaien op een echte Aussie farm! Het werk kan variëren van schapen drijven tot druiven plukken. Tevens kun je met WWOOF'ing 'sparen' voor je tweede WHV. Één van eisen waaraan je moet voldoen voor je tweede WHV (letterlijk nog een verlenging van een jaar) is dat je je 88 werkdagen hebt ingezet voor de Australische agrarische sector.
Niet de meest makkelijke taak, maar wel iets waar ik mijn best voor wil doen. Mocht ik dan willen blijven, dan kan dat..
Maar wat betreft de specifieke planning ligt alles nog helemaal open. Eenmaal in Perth ga ik mijn best doen om een auto te kopen. Het geeft je toch iets meer vrijheid en ik hoop daardoor iets vaker te kunnen kamperen ipv te verblijven in (duurdere) hostels. Tevens zal ik dan ook de eerdergenoemde roadtrip van 3420km ondernemen om Dirk op te halen in Melbourne. Daarna zijn alle opties open...

5) Is het niet spannend??
Tuurlijk is het spannend! Het is nieuw en onbekend en als het niet spannen zou zijn, deed ik iets fout!

6) Krijg je geen heimwee?
Vast wel, ik reken er zelfs op! Verjaardagen, feestdagen,dagen dat ik een dipje heb zullen ongetwijfeld komen. Maar Skype is een prachtige uitvinding en Australië zit vol met backpackers die hetzelfde doormaken... Ik zou me persoonlijk meer zorgen maken wanneer ik geen heimwee zou krijgen.. ;-)

7) Ga je nog ergens anders heen reizen?
Ik hoop het! Op de heenreis heb ik alleen een stop in Singapore van 5 uur, daar zal ik dus alleen het vliegveld zien. De heenreis wil ik eigenlijk zo snel mogelijk van A naar B. Mocht ik op de terugreis geld en energie overhebben om een langere stop te maken,dan is dat zeker een zeer goede optie!
En wat betreft Nieuw-Zeeland: Ja, als ik geld heb... graag!! Helaas mag ik in Nieuw-Zeeland niet werken met mijn WHV, maar wie weet ga ik nog een paar weken vakantie vieren..


Okay, excuses: het is iets meer geworden dan dat ik verwacht had! En nog heb ik het idee dat ik iets mis.. Dus wees niet verbaasd als er over een paar maanden een Part 2 komt!
Ik zal mijn best doen om het blog bij te houden tijdens mijn reis,val zal ik waarschijnlijk weken hebben zonder internet.

Bedankt en tot ziens!

  • 17 September 2013 - 23:03

    Jennie Mink:

    mooi geschreven meid en ik hoop dat je er een hele mooie tijd zult hebben wij zullen je blok in de gaten houden gr de fam mink

  • 17 September 2013 - 23:07

    Jennie Mink:

    mooi geschreven meid we hopen dat je er een mooie tijd gaat beleven en we zullen je blok in de gaten houden gr jennie roef en cheyen

  • 17 September 2013 - 23:29

    Irene:

    Dit wordt de reis van je leven! En als je terug komt heb je tijd zat om van deze blog een boek te maken. Wat zoals altijd lach ik me dood om je. Dikke kus XxX

  • 17 September 2013 - 23:33

    Marjanka:

    Hoi Leander, leuk dat je op avontuur gaat. Zoals ik heb gelezen heb je alles goed overdacht en doordacht,
    Dus jou kan volgens mij helemaal niks gebeuren. Het klinkt allemaal best spannend. Maar ik hoop dat je vooral ontzettend veel plezier zult hebben. En heel veel ervaringen zult opdoen.

    Groetjes Marjanka

  • 18 September 2013 - 07:00

    Lopke:

    Topper! Vorig jaar, toen ik in Turkije zat reageerde iedereen op mij, toen vernam ik al hoe mooi het was dat mensen geïnteresseerd in je waren. Bij deze ga ik jou volgen.

    Ik zal je gaan missen op de werkvloer...

    Gelukkig duurt het nog 49 dagen ;-)

    Ik ga je nog geen succes en zo wensen, want dat is pas voor de volgende blog.

    Groetjes je favo collega. Haha

  • 18 September 2013 - 08:54

    Dorien :

    stoer dat je dit grote avontuur aan durft! ik ga je iig volgen. en ben benieuwd naar al je verhalen en foto's!

  • 18 September 2013 - 09:13

    Agnet:

    Mooiste tijd van je leven.....en ik kan het weten. Je bent veel te druk daar om heimwee te hebben :)

  • 21 September 2013 - 08:12

    Monique:

    Hoi leander,

    Wat ontzettend leuk geschreven! Ga zeker je blog en al je avonturen volgen!

    Gr. Monique

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leander

Dit is de plek waar iedereen die het wil, mij kan volgen op iedere reis die nog komen zal!

Actief sinds 16 Sept. 2013
Verslag gelezen: 880
Totaal aantal bezoekers 26161

Voorgaande reizen:

07 November 2013 - 07 November 2014

Australië 2013/2014

Landen bezocht: